Wat is een trend?
___________________________________________________________________
Een trend heeft vele betekenissen. Gebaseerd op waar het over gaat moet je een betekenis gaan toepassen. Mijn eerste trend gaat over cultuur. Daarom is de volgende definitie van het woord trend toepasselijk: Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn.
___________________________________________________________________
Een trend heeft vele betekenissen. Gebaseerd op waar het over gaat moet je een betekenis gaan toepassen. Mijn eerste trend gaat over cultuur. Daarom is de volgende definitie van het woord trend toepasselijk: Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn.
___________________________________________________________________
Trend van vroeger “Hippies”
De hippiecultuur kwam op in de jaren 60 en 70 en was vooral populair onder de jongeren. hippies stonden voor vrijheid en protesteerde vaak tegen de materialistische overheid.
Microtrend: Hippies
Maxitrend: Cultuur
Megatrend: Individualisering
Microtrend: Hippies
Maxitrend: Cultuur
Megatrend: Individualisering
Deze hippie trend was belangrijk toen omdat er veel mensen waren die via individualisering in aanraking kwamen met cultuur en via cultuur met de trend hippie. Zij zagen het als een manier om zichzelf te uiten tegenover de verloederende maatschappij.
Trendfactoren
Demografisch: Er waren steeds meer mensen die ergens voor wilden staan en die het niet eens waren hoe materialistisch de wereld werd. Door dat stijgende aantal werd er in de jaren 60 een grote groep gevormd genaamd hippies.
Economisch: Hippies stimuleerde vooral de verkoop van cannabis en lsd maar ook veel producten die niet schadelijk waren voor het milieu.
Economisch: Hippies stimuleerde vooral de verkoop van cannabis en lsd maar ook veel producten die niet schadelijk waren voor het milieu.
Technologisch: Er werden hippie festival als Burning Man en Woodstock georganiseerd. Die festivals zorgde er vaak voor dat hippies van over heel Amerika elkaar ontmoette.
Sociaal- Cultureel: Hippies waren een hechte groep die samen tegen de kapitalistisch en materialistische maatschappij verzette.
Sociaal- Cultureel: Hippies waren een hechte groep die samen tegen de kapitalistisch en materialistische maatschappij verzette.
Ecologisch: Hippies waren zeer milieubewust. Zij gebruikte vaak alleen milieu vriendelijke producten zodat zij moeder aarde niet vervuilde.
Politiek: Hippies werden door de politici bestempeld als rebels. Zij waren het nooit met elkaars eens. De politici probeerde ook vaak zonder resultaat de hippie revolutie te stoppen.
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippie
http://1cod3.blogspot.com/2007/06/twee-belangrijke-trends-uit-het.htmll
www.thehippieculture.com
___________________________________________________________________
Trend van nu “Smartphones”
Een Smartphone is een klein draagbaar toestel dat computer-, telefonie en netwerkfuncties samenvoegt. De moderne Smartphone van 2010 kan dienen als mobiele telefoons en persoonlijke organizer. Tegenwoordig zijn de meest gebruikte smartphones van de merken Apple, Blackberry, Nokia en HTC.
Microtrend: Smartphones
Maxitrend: Connectiviteit
Megatrend: Digitalisering
Trendfactoren
Economisch: De consumenten van smartphones geven meer uit. Smartphones zijn wat duurder dan gsm's en hebben vaak ook een duurder abbonoment. Economisch een goed teken voor netwerk providers.
Technologisch: Door de ontwikkeling van internet en telefonie worden smartphones steeds beter. Tegenwoordig kunnen er e-mails mee worden verstuurd en ontvangen.
Sociaal- Cultureel: De drang om het nieuwste, snelste en beste apparaat te hebben een een sterk toenemend verschijnsel.
Ecologisch: De materialen waarmee smartphones worden gemaakt zijn vaak wel schadelijk voor het milieu, vooral de lithium batterij. Daarentegen worden die batterijen vrijwel niet weggegooid en de smartphones ook niet dus is de schade aan het milieu nihil
Politiek: Merendeels van de politici hebben vaak een smartphone. Zij zijn daarom ook te vinden op bekende sites als twitter en facebook. Als het waren stimuleert de politiek dus de verkoop van smartphones.
Bronnen:
http://www.itprofessional.be/print.cfm?id=90825
http://nl.wikipedia.org/wiki/Iphone
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blackberry
http://nl.wikipedia.org/wiki/HTC
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nokia
___________________________________________________________________
http://www.itprofessional.be/print.cfm?id=90825
http://nl.wikipedia.org/wiki/Iphone
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blackberry
http://nl.wikipedia.org/wiki/HTC
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nokia
___________________________________________________________________
Trend van de toekomst “Elektrische auto’s”
Er wordt gezegd dat er in de toekomst wat meer rekening gehouden zal worden met het milieu. Vandaar dat elektrische auto’s op de plaatsen zullen in nemen van auto’s die op benzine, gas of diesel rijden
Doordat mensen rekening gaan houden met het milieu maar nog wel moeten reizen komt de drang naar een milieu vriendelijk reis middel. De elektrische auto is dan natuurlijk het milieuvriendelijkste.
Demografisch: Door de merkwaardige klimaat schommelingen gaat een hele groep mensen meer aan het milieu denken dan ooit.
Trendfactoren
Economisch: Economisch gezien zullen de consumenten erop achteruit gaan. Elektrische auto's zijn veel duurder om te produceren dan benzine of diesel auto's, dus zullen die ook duurder verkocht worden.
Technologisch: Tegenwoordig bestaan er al elektrische auto's maar met een beperkte batterij die tot maximaal 3 uur meegaat. In de toekomst zal dat mankement er niet meer zijn en zal het zover ontwikkeld zijn dat de batterijduur wordt verlengt.
Sociaal- Cultureel: Elektrische auto's zullen langzaam de benzine en diesel auto's vervangen. Het wordt dan ook een must om er 1 in je bezit te hebben, anders hoor je er niet bij.
Ecologisch: De elektrische auto zal moeder aarde veel minder belasten dan de benzine en diesel auto's. Doordat er geen uitlaatgassen zullen zijn wordt de ozonlaag een heleboel schade bespaard.
Politiek: Merendeels van de politici hebben vaak een smartphone. Zij zijn daarom ook te vinden op bekende sites als twitter en facebook. Als het waren stimuleert de politiek dus de verkoop van smartphones.
Bronnen:
http://www.elektrischeauto.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto
www.groenopweg.nl
___________________________________________________________________
Bronnen:
http://www.elektrischeauto.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto
www.groenopweg.nl
___________________________________________________________________
Analyse trendwatcher Richard Lamb
Trendwatcher en futuroloog Richard Lamb is de afgelopen jaren tot full-time spreker, dagvoorzitter & discussieleider ontwikkeld. Hij behoort al jarenlang tot een van de meest gevraagde sprekers in Nederland. Richard Lamb heeft de boeken ’10 Trends, ontwikkel uw eigen toekomstvisie’ en ‘Succesvol Elektronisch Zakendoen’ allemaal geschreven.
"2010 wordt het jaar van de CrisisConsument"
Is een uitspraak van Richard Lamb. Hij was diegene die voorspelde dat 2010 aan crisis jaar zou worden. Lamb voorspeld dat er in 2011 fel gereageerd zal worden op de crediet crisis.
Bronnen:
http://www.startplaza.com/trendwatcher/NL%20CrisisConsument.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Lamb
www.twitter.com/RichardLamb
___________________________________________________________________
http://www.startplaza.com/trendwatcher/NL%20CrisisConsument.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Lamb
www.twitter.com/RichardLamb
___________________________________________________________________
Concept "De Sp!ts"
Een hele aangename krant voor vele mensen die met het openbaar vervoer reizen. Het voordeel van deze krant is dat hij gratis is en dat hij op stations wordt uitgedeeld of gewoon te grijpen is bij een Sp!tsbak. Tijdens het reizen is het natuurlijk zeer prettig om op de hoogte gebracht te worden van wat er op de wereld speelt. Het nadeel van deze krant is dat het niet zo uitgebreid is als bijvoorbeeld Het Parool. Het is eigenlijk een korte samenvatting van het nieuws rondom de wereld en zal de echte krantenlezers niet tevreden maken met de informatie dat erin staat.
Conceptontwikkelaar Wim Honders
Wim Honders is een conceptontwikkelaar in de tijdschriftenbranche. Honders is creative director van Scripta Media, een Amsterdamse producent van sponsored media en onderdeel van WPG Uitgevers. Hij adviseert bedrijven en instellingen op het gebied van redactionele marketingcommunicatie.
__________________________________________________________________
Conceptlancering
Goede conceptlancering: Studentenwoningen
Het is voor elke student die ver van school woont een drama om vijf dagen in de week langer dan een uur te reizen om naar school toe te kunnen. Veel studenten willen ook gewoon een plekje voor zichzelf dat niet te duur is. Helaas is dat zeer moeilijk in Amsterdam, en vooral voor studenten. Vanaf het jaar 2000 begonnen woonstichtingen DUWO en De Key met het bouwen van studentenwoningen. Deze woningen zijn speciaal gemaakt voor studenten en bieden menig student de perfecte oplossing.
___________________________________________________________________
Slechte conceptlancering: Minidisk
__________________________________________________________________