Conceptontwikkelaar

John de Mol
In 1979 zet John de Mol zijn eigen onafhankelijke productiemaatschappij op: John de Mol Produkties.
John de Mol Produkties produceert in de eerste vier tot vijf jaar voornamelijk losstaande programma's zoals muziekspecials. In 1984 komt de eerste echte doorbraak met het eerste wekelijkse programma Popformule. Dit is een muziekprogramma dat tot 1994 bij de TROS te zien was. In die periode begon de TROS ook de ziekenhuisserie 'Medisch Centrum West'uit te zenden.

Enkele maanden daarna had John de Mol Produkties al haar eerste buitenlandse klant: Sky Channel. Dit was de eerste klant die de diensten inriepen van een toen pas beginnende presentatrice Linda de Mol. Vanaf dat moment groeit John de Mol zijn bedrijf zeer snel.

John de Mol Produkties richt zich in Nederland volledig op de publieke zenders en dit werpt zijn vruchten af. Love Letters, en Doet ie 't of doet ie 't niet met Peter Jan Rens zijn enkele succesvolle programma's uit die tijd. Het is echter pas in 1992 dat De Mol zijn pijlers op de markt van zijn concurrent Joop van den Ende Producties richt.

Programma's die John de Mol Produkties voor RTL 4 produceerde, zijn onder andere De Staatsloterij Show, De Vijf Uur Show en Koffietijd. Andere producties van John de Mol Produkties: Baantjer, All You Need is Love, Sport aan Tafel, RTL Live, Big Brother, Starmaker, Spangen en Lucky Letters.