dinsdag 14 december 2010

Concepten

Hieronder volgt een aantal voorbeelden van goede en mislukte concepten:

New Kids is een nieuwe en populaire sketchshow op TV. Een show met zeer grove taal gebruik, maar dan wel met een zachte ‘g’. Vijf zeer kansloze gasten uit het Brabantse dorpje Maaskantje zijn de hoofdpersonen, hun leven wordt in deze serie afgebeeld. New Kids wordt uitgezonden op de zender Comedy Central.  Dankzij de enorme populariteit is deze serie een echte hit geworden. Er is nu zelfs ook een film gemaakt, genaamd 'New Kids Turbo' een 80 minuten durende film die in de bisocopen draait. De woorden en uitspraken die de jongens gebruiken, worden overal nagedaan.  Een eigen liedje mag natuurlijk niet ontbreken en zelfs beltonen zijn al op de markt verschenen. Ook is new kids turbo de meeste bekeken Nederlandse film van 2010.
Trendfactoren:

Economie: Voor de economie is het gunstig om zoveel mogelijk producten te verzinnen/maken van een goed lopend concept. Zoals een film, liedjes, ringtones enz.
Technologie: Door de nieuwe technologie is het mogelijk om de korte series via internet te bekijken. Ook zijn websites voor mensen die wat meer willen weten over New Kids.

Ecologie: Aan de duurzaamheid van de productie is niet erg gedacht. Maar aangezien het maar 1 film is zal hetgeen grote inpact hebben op het milieu.
Politiek: De film is goedgekeurd. Er komt geen kinderporno in voor. Wel geweld.


Een plastuitje voor vrouwen is een goed voorbeeld van een mislukt concept. De plastuit met de naam P-Mate zou de ideale oplossing voor de vrouw zijn, wanneer een schoon/hygiënisch toilet ontbreekt. Uitermate handig voor op reis, tijdens een lange autorit, een fietstocht, tijdens sportactiviteiten, evenementen en festivals. Maar ook wanneer er een urinemonster ingeleverd dient te worden of als het bukken of zitten op de toiletpot (tijdelijk) moeilijk gaat. De P-Mate is gemaakt van speciaal geïmpregneerd en volledige recyclebaar materiaal en is volledig vochtafstotend. De sepciale vormgeving van dit plastuitje is ontwikkeld op basis van de ervaringen van een aantal vrouwen die de P-Mate heeft gebruikt. Het is in het begin nog even raar en misschien wat onwennig , maar heb je de P-Mate eenmaal gebruikt, dan zal je niet meer zonder kunnen. Helaas was hier niks van waar. Bijna alle vrouwen gaan zonder plastuitje door het leven. Dit product sloeg totaal niet aan op de Nederlandse markt. Vrouwen houden liever hun plas nog even op dan dat ze gebruik moeten maken van de plastuit. Ook het idee om een P-Mate in een handtasje mee te moeten nemen, schrok de meeste vrouwen af. Gewoon ergens binnen stappen met de vraag of je gebruik mag maken van de toilet is voor vrouwen voldoende. P-Mate was dus echt een flop.

Trendfactoren:

Demografie: De doelgroep is vrouwen.

Economie: De kosten van de productie liggen laag en daardoor ook de verkoopprijs.

Sociaal/Cultureel: Vrouwen willen zich niet anders voelen en willen daardoor niet plassen met een plastuit. Het zijn vrouwen en ze willen dan ook niet als een man plassen.

Technologie: Door de technologie is het mogelijk om de plastuit meerdere malen te kunnen gebruiken.

Ecologie:  P-Mate is gemaakt van speciaal geïmpregneerd en volledige recyclebaar materiaal.

Politiek: De P-Mate is toegestaan.






Sociaal/Cultureel: De jongeren die ernaar kijken kunnen zich in de figuren terug vinden of juist helemaal niet. Dit maakt het een groot succes en gaan de jongeren er met elkaar over praten. 

Demografie: Het is voornamelijk gericht op jongeren tussen de 16 t/m 26.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten